Een hele week hebben we in elke klas intensief gewerkt aan sociale vaardigheden.

Eén belangrijk aspect werd heel sterk uitvergroot en in de picture gezet! Namelijk, we hebben leren “STOP” zeggen. Onze kindjes (groot en klein) hebben het soms moeilijk wanneer er ruzie is of wanneer iemand iets doet dat niet leuk is. In zo’n geval is “STOP” zeggen tegen dat andere kindje van groot belang! Zeg er ook bij wat je niet fijn vindt zodat de andere het begrijpt. Daarna moet die kapoen ook onmiddellijk stoppen natuurlijk! Nadien zoeken we een oplossing voor het probleempje.

Om dit ‘ruzie-stappenplan’ aan onze Mierkens aan te leren hebben wij hulp gevraagd aan Victor (= handpop van School Zonder Pesten). Het werken met een pop is zeker voor de jongste kinderen heel laagdrempelig. Onze lagere schoolkids kregen een ‘goedgevoel doeboek tegen pesten’ om op hun niveau met deze problematiek om te gaan. In elke klas werden hele creatieve en leerrijke lessen gegeven. (Toneeltjes; een stop-handje knutselen; een versje om STOP te leren zeggen; het Victor-STOP- tegen-pesten-lied ( van Bert Huysentruyt via de VZW School Zonder Pesten); complimentjes uitdelen in de klas;………..)

De kleur groen hebben we extra benadrukt omdat Victor die kleur gebruikt om alle fijne gevoelens weer te geven (blij, verliefd, gelukkig,…). Via een gekleurde bol op zijn hoofd kan hij aangeven hoe hij zich voelt. (Rood of groen) Het is ook heel belangrijk dat kinderen hun gevoelens leren uiten!  Wanneer de kindjes zeggen: “Ik voel me rood!”, dan weten wij dat we moeten luisteren en helpen.

Dat is een belangrijke vaardigheid die wij onze kinderen ook willen aanleren. Zeker in deze rare corona-tijd waarin niet iedereen zich even goed voelt!

Wij hopen alvast dat we ons ‘groene’ gevoel de wereld kunnen insturen.

😉